Elke minuut één truck door straat

Elke minuut raast er één vrachtwagen door de Mandekensstraat op de grens van Dendermonde en Buggenhout. Dat blijkt uit een verkeersanalyse. “De situatie is ondraaglijk“, zeggen de bewoners. “Het wegdek verkeert in slechte staat, waardoor we last hebben van trillingen. We daveren uit ons bed en de huizen lopen schade op.” Raadslid Creyelman bekijkt of het mogelijk is om zwaar vervoer tussen bepaalde uren te verbieden.

Omdat bewoners van de Mandekensstraat al vaker aan de klaagmuur stonden in verband met het zwaar verkeer in hun straat liet de verkeerscommissie van Buggenhout een verkeersanalyse uitvoeren. Op het stuk tussen het kruispunt met het Hoogveld en de spooroverweg passeerden in een week tijd maar liefst 58.774 voertuigen het meettoestel. Tien procent was zwaar verkeer, goed voor 5.591 vrachtwagens. Ondanks de overlast van een zwaar vervoer, lijkt het met de snelheid wel mee te vallen. 99,63 procent van de bestuurders hield zich aan de maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur. De overige bestuurders reden te snel, maar niemand haalde meer dan 63 kilometer per uur. “De verkeerstelling is hallucinant“, becijfert gemeenteraadslid Steven Creyelman (VB), die de bewoners steunt in hun strijd. “Elke minuut rijdt er een vrachtwagen door dit deel van de Mandekensstraat. Rekening houdend met alle weggebruikers is dat één voertuig elke 12 seconden. Dat is haast onwaarschijnlijk als je ook nog eens de slechte staat van de weg in acht neemt.

Lawaai en trillingen

De betrokken bewoners beamen dit volmondig. “Eigenlijk is wonen hier de hel“, schetst bewoner Freddy Peleman, namens de hele buurt. “Het wegdek vertoont scheuren en barsten, betonplaten liggen los. Elke wagen, laat staan een truck die hierover rijdt, veroorzaakt lawaai en trillingen. We daveren uit ons bed. Hier en daar lopen ook huizen schade op. Hier moet iets veranderen.

De bewoners vragen om de stroom van zwaar vervoer al vanuit Lebbeke aan te pakken. “Als het daar al afgeleid wordt naar de N41 en zo naar het Hoogveld, moet het niet meer vanuit de Baasrodestraat over de spoorweg de Mandekensstraat inrijden“, klinkt het. Voor de Lebbeekse burgemeester François Saeys (Open Vld) is dat voorstel geen optie. “Dit is voor Lebbeke niet bespreekbaar“, zegt hij. “De Dendermondsesteenweg naar de N41 is nu al overbelast. Daar passeert meer dan tien procent zwaar verkeer. Nog meer kan daar niet bij. Zo’n omleiding betekent bovendien een extra belasting voor het milieu, want de vrachtwagens doen dan extra kilometers. Ook economisch is het niet interessant, want de reistijd loopt op. We zullen de betonplaten in de Mandekensstraat wel vastleggen, zodat de trillingshinder weg is.

Omdat Lebbeke weigert om de verkeersstroom te heroriënteren en Dendermonde en Buggenhout een grondige heraanleg van het wegdek pas ten vroegste in 2018 plannen, zal Creyelman voorstellen om zwaar verkeer tussen bepaalde uren te verbieden. “Ik wil nagaan in hoeverre het mogelijk is om vrachtwagens op bepaalde tijdstippen de toegang tot dit stuk van de straat te ontzeggen“, zegt hij. “Zo zijn de bewoners zeker van hun nachtrust.

(DND – HLN, 20/05/2016)

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...

%d bloggers liken dit: